-->

Lam Yalid Walam Yulad Arab dan Artinya, Surat Al Ikhlas Ayat 3

hpk
Lam Yalid Walam Yulad Artinya

Lafadz lam yalid walam yulad adalah ayat ke 3 surat Al Ikhlas. Surat Al Ikhlas ada pada Juz 30, mempunyai 4 ayat. Surat ini mengandung mengenai rancangan ketuhanan serta keesaan Allah.

Surat Al Ikhlas ialah surat Makkiyah yakni surat yang diturunkan di kota Makkah. Dikenal Al Ikhlas alias dalam bahasa arab memiliki maksud Memurnikan Keesaan Allah sebab pokok isi dari surat ini ialah menerangkan ke Esaan Allah sambil menyangkal seluruh wujud penyekutuan terhadap Nya. Perkataan inti surat ini ialah," Allahu ahad, Allahus shamad" ( Allah Maha Esa, Allah tempat bergantung).

Lam yalid walam yulad menjadi ayat yang menerangkan kalau Allah Subhanahu Wa Ta’ ala tidak beranak serta tidak pula diperanakkan. Sebab Dialah Dzat yang Maha Terdahulu, tidak terikat oleh waktu serta tidak diadakan.

Lam Yalid Walam Yulad Artinya

لَمْيَلِدْوَلَمْيُوْلَدْۙ

Lam yalid walam yulad

Artinya:" Dia tiada beranak dan tidak pula dipernakkan,"( QS. Al Ikhlas: 3)

Maksud dari ayat tersebut ialah Allah menerangkan kalau Mahasuci Ia dari memiliki anak. Ayat ini pula menentang dakwaan banyak orang musyrik Arab yang berkata kalau malaikat- malaikat ialah anak perempuan Allah serta dakwaan orang Nasrani kalau Isa anak laki - laki Allah.

Dalam ayat lain, Allah berfirman:

فَاسْتَفْتِهِمْاَلِرَبِّكَالْبَنَاتُوَلَهُمُالْبَنُوْنَۚ١٤٩اَمْخَلَقْنَاالْمَلٰۤىِٕكَةَاِنَاثًاوَّهُمْشَاهِدُوْنَ١٥٠اَلَآاِنَّهُمْمِّنْاِفْكِهِمْلَيَقُوْلُوْنَۙ١٥١وَلَدَاللّٰهُۙوَاِنَّهُمْلَكٰذِبُوْنَۙ١٥٢

Artinya: Maka tanyakanlah ( Muhammad) kepada mereka ( orang - orang kafir Mekah),“ Apakah anak- anak perempuan itu untuk Tuhanmu sedangkan untuk mereka anak laki - laki?” Atau apakah Kami menciptakan malaikat - malaikat berupa perempuan sedangkan mereka menyaksikan ( nya)? Ingatlah, sesungguhnya di antara kebohongannya mereka benar- benar mengatakan,“ Allah mempunyai anak.” Dan sungguh, mereka benar - benar pendusta. ( QS. As Saffat: 149- 152)

Allah tidak beranak, serta tidak pula diperanakkan. Dengan begitu, Ia tidak sama dengan makhluk. Ia berada tidak didahului oleh tidak ada. Mahasuci Allah dari apa yang mereka sebutkan.

Surat Al-Ikhlas Ayat 1-4 Arab dan Artinya

Berikut adalah surat al-Ikhlas secara lengkap mulai dari ayat 1 sampai 4.

1. Ayat Pertama

قُلْ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ

Qul huwallahu ahad

Artinya: Katakanlah: “Dialah Allah, Yang Maha Esa.

2. Ayat Kedua

ٱللَّهُ ٱلصَّمَدُ

Allahus-samad

Artinya: Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu.

3. Ayat Ketiga

لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ

Lam yalid wa lam yulad

Artinya: Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan,

4. Ayat Keempat

وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌۢ

Wa lam yakul lahu kufuwan ahad

Artinya: dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia”.

Seperti itu penjelasan mengenai lam yalid walam yulad artinya" Dia tiada beranak dan tidak pula dipernakkan," yang merupakan ayat ke 3 dari surat Al- Ikhlas. Demikian uraian kali ini, semoga berguna. 

0 Response to "Lam Yalid Walam Yulad Arab dan Artinya, Surat Al Ikhlas Ayat 3"

Posting Komentar

Gunakan bahasa yang baik dan benar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel

close